Stichting Sportief Willemstad:

Veel inwoners van Willemstad trimmen, meestal bestaat dit trimmen uit een

rondje hardlopen binnen en buiten de vesting. Sommige wisselen het lopen af met

wat rek- en strek oefeningen.

Veel sporters zouden graag wat afwisseling in de training hebben met name gaat

het dan om aandacht voor de andere spiergroepen. Dit is belangrijk voor de

algehele gezondheid. In het buitenland maar ook steeds vaker in Nederland, is er

een duidelijk trend om hardlopen te combineren met oefeningen. Calisthenics

fitness wordt steeds meer een trend, het is een vorm van fitness die geschikt is

voor jong en oud, waarbij naast hardlopen, trimtoestellen gebruikt worden om het

lichaam leniger en sterker te maken.

In Willemstad is er geen trimparcours en zijn geen trimtoestellen beschikbaar

terwijl de vraag en de behoefte hieraan er wel is.

1.2. Doelstelling van het project

De doelstelling van het project is om een trimparcours te realiseren bestaande uit

verschillende locaties waar trimtoestellen staan. Het ideale totaalplaatje is

gemaakt, het project kan, afhankelijk van beschikbare financiële middelen, in fases

gerealiseerd worden. Als we het doe-budget meerekenen kunnen er in fase 1,  kunnen zelfs 2

locaties volledig worden ingericht.

1.3. Verwachte projectresultaten

– Een trimparcours beschikbaar voor inwoners van Willemstad, passanten en

toeristen.

– Sociale cohesie door het “samen trimmen”

– Burgerparticipatie door ontstaan van vereniging/stichting die de trimbaan gaat

beheren en onderhouden.

– Een betere gezondheid voor de inwoners van Willemstad

– Een oefenprogramma voor de ouderen opgezet in samenwerking met de

plaatselijk fysiotherapeut.

De achtergrond

Ontwikkeling: hardlopen is helemaal “in”.  Binnen Willemstad wordt er, net zoals in heel Nederland, heel veel meer hardgelopen.  Makkelijk fit blijven is daarbij een veel gehoord argument. Opvallend is ook dat het voornamelijk 40plus aan het hardlopen geslagen is.

Nederlanders gaan meer sporten. Dit geldt vooral voor senioren (50 plus). Zij kiezen daarbij met name voor individuele sporten, zoals zwemmen, fietsen of wandelen; Vrouwen lopen steeds meer hard. Een kwart van de Nederlanders loopt geregeld hard. 1,3 miljoen mensen lopen minimaal een keer per week. Daarmee is hardlopen een van de snelst groeiende sporten. (Bron Rabobank)

Op een gemiddelde zondag trimmen/hardlopen er echt veel mensen op o.a. de wallen, het buitenrondje en het rondje Zwanenmeer. Er ontstaan spontane hardloopgroepen, groepen vanuit de karate vereniging, bootcamp trainingen, vriendengroepen, maar ook individuelen die lekker een rondje gaan lopen. Maar die willen ook graag wat aandacht voor de andere spiergroepen en ook extra afwisseling in het wekelijkse rondje.  Dit is enorm belangrijk voor de algehele gezondheid.

In het buitenland is er een duidelijk trend (USA, Oost-Europa en Frankrijk) om hardlopen te combineren met oefeningen. Calisthenics fitness is daar een heuse trend, een vorm van fitness die geschikt is voor jong en oud, waarbij apparaten gebruikt worden om het lichaam leniger en sterker te maken.

Dat is de insteek van ons plan het buitenrondje en eventueel de binnenzijde van de standswallen van Willemstad voorzien van totaal 6 tot 7 toestellen om extra fit te worden.

Enkele toestellen moeten ook laagdrempelig zijn voor oudere mensen, maar tevens uitdagend genoeg dat ze ook echt als training gebruikt kunnen worden door een ieder. Toestellen die gebruikt kunnen worden door ook de fysiopraktijken in Willemstad en ook de sportverenigingen van Willemstad. Breed van opzet dus.

Tevens willen zien wij graag toestellen die niet van hout zijn, omdat deze in natte toestand niet bruikbaar zijn, en lang nat en vies blijven.